Gewone angst versus angststoornis

Iedereen is wel eens bang of angstig. Dit is hele gezonde reactie waarmee je jezelf beschermt tegen dreigend gevaar. Dat is reële angst voor gevaar van buitenaf, waar je maar beter op voorbereid kunt zijn. Je kunt ook bang of angstig van binnen zijn. Bang om alleen gelaten te worden of iets niet goed te doen. Ook die angst is natuurlijk en nuttig.

Maar soms kan angst ongezond zijn. Je bent dan wel heel vaak heel angstig. Je voelt je dan zo bang dat je bepaalde dingen niet meer kan of wil doen. Dat kan je ontzettend beperken in je kwaliteit van leven. Je stelt je niet aan, je voelt het echt zo. Maar het zou fijn zijn als je dat niet hoefde te voelen.

1 op de 8 Nederlanders lijdt aan een angststoornis

Je staat niet alleen. Psychische klachten waar angst deel van uit maken, komen vaak voor. Zulke angst ontstaat meestal niet van de ene op de andere dag, maar wordt stukje bij beetje erger. Onmerkbaar, tot plots blijkt dat het uit de hand gelopen is. Je gaat de deur helemaal niet meer uit of staat urenlang deuren of gas te controleren of je handen te wassen.

Gevolgen van een angststoornis

Uiteindelijk kan een angststoornis ervoor zorgen dat je je baan, interesses es of andere bezigheden verliest en daardoor heel erg eenzaam wordt. Je schaamt voor wat je doet en voelt je schuldig tegenover je omgeving. Tegelijkertijd zie je geen manier om het anders te doen. Je bent in de ban van de angst.

Wat kan Psycholoog Apeldoorn voor je betekenen?

In eerste instantie kijk ik naar het soort angst. Afhankelijk van de uitkomst zal de behandeling bestaan uit het vinden van de oorzaak van de angst, het koppelen van deze angst aan mogelijke gebeurtenissen of het terugdringen van eventuele chronische overbelasting.

Bij Psycholoog Apeldoorn werk ik onder andere met gedragstherapie. Ik leer je een aantal van jouw eigen lichamelijke reacties te herkennen. Deze reacties zijn te beïnvloeden door ademhalingsoefeningen en andere oefeningen. Afhankelijk van jouw situatie gaan we bepaalde patronen doorbreken zoals vermijdingsgedrag, drinkgedrag, het gebruik van kalmerende middelen, hard werken of vluchten in dagdromen.

Een aantal angststoornissen beschreven:

Gegeneraliseerde angststoornis

Je maakt je voortdurend zorgen over allerlei dagelijkse dingen en voelt je daardoor rusteloos, opgejaagd en nerveus. Als voorbeeld: je maakt je nodeloos zorgen om financiële zaken, terwijl er geen geldproblemen zijn. Of je bent bezorgd om dingen die zouden kunnen gebeuren, maar waarvoor geen directe aanleiding is: ziekte, ongeval of overlijden.

De gegeneraliseerde angststoornis brengt mensen vaak in een isolement. Directe hulp vanuit de omgeving kan moeilijk zijn, wanneer je er (voor je gevoel) alleen voor staat of geen werk hebt.

Dwang of obsessieve compulsieve stoornis

Dit zijn angsten die ontstaan door de gedachten en gevoelens of door gewaarwordingen in het eigen lichaam, zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor is. Het gebeurt “zomaar” van binnen.

We onderscheiden twee soorten: de obsessies (dwanggedachten) en de compulsies (dwanghandelingen).

Bij obsessies (dwanggedachten) heb je nare negatieve gedachten. Die kunnen je zo erg in beslag nemen dat je er als het ware door verlamd raakt en eigenlijk niet meer normaal kan functioneren.

Bij compulsies (dwanghandelingen) gaat het om bepaalde handelingen, die steeds uitgevoerd moeten worden. Eén van de meest voorkomende dwanghandelingen is het alsmaar moeten poetsen (smetvrees) en wassen (wasdrang). Daar kun je dagelijks uren aan besteden en zo krijgen andere zaken, zoals partner of gezin, onvoldoende aandacht. Je bent gevangen in het ritueel van de dwanghandeling.

Dwanggedachten zijn voor je omgeving nauwelijks te herkennen, ze spelen zich vanbinnen af. Het is daarom moeilijk voor hen om hulp te bieden.
Dwangstoornissen gaan vaak gepaard met veel angst. Die angst kan zorgen voor gevoelens van schaamte richting de mensen om je heen omdat zij je niet begrijpen. En dat zorgt er weer voor dat je als maar meer in een isolement raakt.

De fobie

Een fobie is een gerichte angst voor bepaalde dingen, dieren of situaties. Die angst kan samen gaan met heftige lichamelijke reacties en paniekgevoelens. Je weet wel dat het gevaar niet reëel is maar de angst wint het van het gezonde verstand.
Een fobie gaat vrijwel altijd samen met vermijdingsgedrag: als je fobisch bent ga je de situaties uit de weg waarin je de angst hebt meegemaakt of waarin je vreest de angst te voelen. Daardoor kun je ernstig worden belemmerd in je dagelijks functioneren.
Met een fobie heb je meestal ook last van verwachtingsangst. Alleen al bij de gedachte dat je in een beangstigende situatie terecht zou kunnen komen, krijg je last van de angstklachten. Angst voor de angst zeg maar.

Internet therapie

Je angstklachten kunnen ook goed behandeld worden met online therapie, dit kan helemaal in je eigen tijd en tempo. Interesse? Klik dan door naar: internet therapie.

Heb je vragen over angst?

Kijk dan even op het angst forum: www.angstpsychologen.nl.
Je kunt hier anoniem je angst-vragen stellen. Deze worden vervolgens gratis beantwoord door ervaren psychologen, waaronder ik zelf.

Contact Psycholoog Apeldoorn

Ben je op zoek naar hulp of wil je eerst deskundig en persoonlijk advies? Neem contact op met mijn praktijkassistente. Je krijgt altijd een goed advies in jouw situatie. Ik heb geen wachtlijst, dus we kunnen snel aan de slag! Bel ons op 055 – 20 32 012